Sveriges första räddningstall

Sveriges första räddningsstall

På Sweden International Horse Show presenteras:

SVERIGES FÖRSTA RÄDDNINGSSTALL

Den 1 januari öppnar Svenska Hästars Värn (SHV) landets första räddningsstall för hästar i nöd. Räddningscentret som ligger på en stor gård med mycket mark i Stockholmsregionen kommer att ha plats för hästar i behov av akut vård. Insamlingen till SHV:s räddningsstall startade på Eurohorse förra året och har nu blivit genomförbart tack vare SHV:s medlemmar och sponsorer.

Syftet bakom ett stort räddningsstall är att kunna samla flera av SHV:s hästar i ett stall för att kunna ge hästarna en effektivare akutvård, innan de placeras på olika foderhem. Tidigare har SHV:s hästar enbart placerats i mindre akutstall runtom i landet.

-Äntligen har vår dröm gått i uppfyllelse! Svenska Hästars Värn vill tacka alla våra givare och sponsorer för alla bidrag, som har gjort detta möjligt. Tack vare ert stöd kan vi nu hjälpa fler hästar i nöd till ett nytt liv, säger Carina Nordell, ordförande i Svenska Hästars Värn.

-Fortsättningsvis behöver vi hjälp från både privatpersoner och företag som kan hjälpa oss att driva SHV: s räddningscenter. Är du företagare finns det möjlighet genom en CSR satsning få en ”egen” häst med förgylld boxskyl t i räddningsstallet och även besöka företagets ”egen” häst. En bra CSR satsning för företag som vill stärka sin CSR profil, säger Carina Nordell, ordförande i Svenska Hästars Värn.

TRÄFFA SHETTISEN SHV KALLE

På lördag och söndag kommer shetlandsponnyn SHV Kalle till Sweden International Horse Show. Det är en ponny som Svenska Hästars Värn tog hand om för tio år sedan. Idag är SHV Kalle en pigg ponny som vill visa upp sig i SIHS paddock lördag mellan kl 19-19.20 och söndag kl. 15-15.20

PROGRAM SWEDEN INTERNATIONAL HORSE SHOW (SIHS)

- SIHS paddock - lördag kl 19-19.20 samt söndag 15-15-20

- SHV:s ordförande Carina Nordell berättar om föreningen och räddningsstallet.

SHV finns i Monter 130

För mer information kontakta Carina Nordell, ordförande SHV, carina.nordell@shv.org eller www.shv.org

____________________________________________________________________________________________________

Svenska Hästars Värn (SHV) är en ideell förening som tar hand om hästar i nöd och samarbetar med polis samt länsstyrelser runtom i landet. Tyvärr ökar vanvården och missförhållanden för hästar enligt myndigheterna. Under 2014 var det cirka 126 hästar som omhändertogs i landet. Det kan vara hästar som har varit instängda en längre tid, inte fått vatten och/eller foder under en längre tid. Det kan vara hästar som dumpats, övergetts av sina ägare i stall eller i hagar bland andra hästar.

Carina Nordell

E-mai: info@shv.org

www.shv.org

OM SHV

Plusgiro: 900441 - 7

Bankgiro: 900 - 4417

Swish nr: 900 44 17

Org.nr: 872800 - 5151

© Copyright 2017 Svenska Hästars Värn. Allt material på denna webbplats är upphovsrättsskyddat enligt lag. Ansvarig utgivare: Felicia Airosto.