Räddningcenter för hästar i nöd

Räddningscenter för hästar i nöd

Stockholm 2015-02-19

SHV Liv och SHV Balder vid omhändertagandet 2012

Svenska Hästars Värn (SHV) tar hand om hästar som omhändertagits av myndigheterna. Hästar som vanvårdats och övergivits av tidigare ägare. Föreningens stora insamlingssatsning på Eurohorse och under resten av året går till SHV:s planerade räddningscenter, där utsatta hästar kan rehabiliteras både fysiskt och psykiskt.

- Premiären för insamlingen till vårt räddningscenter startar på Eurohorse i Göteborg. Vi hoppas att det ska kunna finansieras genom medlemsavgifter och gåvor. Om alla SHV:s hästar samlas i ett stall blir det effektivare akutvård för alla hästar innan de placeras på olika foderhem, säger Carina Nordell, ordförande SHV.

Idag tar föreningen hand om vanvårdade och övergivna hästar som polisen och myndigheterna har hittat. Många hästar är undernärda. Andra har gått ute i sträng kyla utan vindskydd, foder eller vatten. Många hästar har varit instängda största delen av sitt liv utan att se dagens ljus. Hästarna är oftast i mycket dåligt skick både fysiskt och psykiskt. Föreningen ger dem en rehabilitering, både fysiskt och psykiskt på ett av SHV:s akuthem. Alla kostnader under rehabiliteringen betalas av SHV. Efter rehabiliteringen placeras de i noga utvalda trygga foderhem.

SHV är en ideell förening och föreningens räddningsverksamhet finansieras främst genom medlemsavgifter och gåvor. Alla SHV:s hästar ägs av SHV resten av livet, vilket blir en kvalitets- och trygghetsstämpel för hästarnas välbefinnande.

Bildtext: Hästarna SHV Liv och SHV Balder omhändertogs när SHV Balder var nyfödd. Båda var då kraftigt undernärda.

För mer information och beställning av bilder kontakta:

Carina Nordell, SHV, tel. 076-7797749, info@shv.org

www. shv.org eller facebook

__________________________________________________________________

Svenska Hästars Värn (SHV) är en rikstäckande ideell förening för vanvårdade och övergivna hästar. Föreningen är helt beroende av medlemmars och givares stöd. SHV bildades 1993 och finns runtom i landet. Syftet är att värna om hästens rätt till foder, omvårdnad och stimulans.

Carina Nordell

E-mai: info@shv.org

www.shv.org

OM SHV

Plusgiro: 900441 - 7

Bankgiro: 900 - 4417

Swish nr: 900 44 17

Org.nr: 872800 - 5151

© Copyright 2017 Svenska Hästars Värn. Allt material på denna webbplats är upphovsrättsskyddat enligt lag. Ansvarig utgivare: Felicia Airosto.